Yepstr är ett appbaserat företag grundat 2015 av managementkonsulten Jacob Rudbäck. [1] Appen marknadsförs som en uppdaterad form av “lappen på ICA”, där extrajobb som barnvakt eller hundpassning förmedlas. [2] Yepstr riktar in sig specifikt mot barn och ungdomar mellan 15 och 24 år. [3]
Appen fungerar på så sätt att kunder lägger upp olika uppdrag som de vill ha utförda. Barnet eller ungdomen som utför uppdraget tjänar mellan 90 och 140 kronor innan skatt när de arbetar för privatpersoner. Yepstr tar en procentandel av betalningen i förmedlingsavgift. För kunderna är det gratis att lägga upp uppdraget. Anledningen till att Yepstr kan ha så låga priser är RUT-avdraget, tjänsterna i appen är alltså delvis subventionerade av skattepengar. [4] [5] [6] Företaget saknar kollektivavtal, och ungdomarna som arbetar för appen har inte rätt till någon OB för kvällar och helger
I praktiken fungerar Yepstr även som ett bemanningsföretag för bland annat lagerarbete och extrapersonal. Företaget marknadsför sig mot företagskunder som “billigast på marknaden” och tar 195 kronor per timme från företaget. Av dessa pengar får barnet eller ungdomen som utför uppdraget 135 kronor före skatt och avgifter. [7] [8]
Mellan 2015 och 2020 påstod Yepstr att företaget inte skulle betraktas som en arbetsgivare, utan att ungdomarna som arbetade för plattformen var egenanställda. Företagets vd Jacob Rudbäck hävdade att detta skulle vara omöjligt för Yepstr att ha arbetsgivaransvar, bland annat på grund av att företaget inte har möjlighet att kontrollera att ungdomarna har en säker arbetsmiljö. [9] [10] Företaget backade på punkten först efter att Arbetsmiljöverket i slutet av 2020 fastslog att de måste ta arbetsgivaransvar. [11] [12]
Strax efter Arbetsmiljöverkets granskning gick Yepstr ut med ett pressmeddelande om att de anställer alla ungdomar som arbetar för appen. [13] Det innebär dock inte att de som arbetar för Yepstr har en trygg inkomst: de som arbetar för appen är anställda enbart under den tid uppdraget utförs. Trots att Yepstr är arbetsgivare nekar de till ansvar för att lösa eventuella tvister som uppstår mellan barnet/ungdomen och kunden, och menar att dessa ska lösas direkt mellan parterna. [14]
Lägstalönerna för de som utför uppdragen sätts efter ett levelsystem som Yepstr själva utformat, där du får experience points, förkortat XP, genom att arbeta genom appen. [15] Tidigare uppmanades användare även att i utbyte mot XP arbeta oavlönat med att marknadsföra appen, för att i stället betalas i enbart XP, en funktion som dock togs bort efter att kritik riktats mot appen. [16]
Högre nivåer kommer dock inte bara med förmåner, utan också med högre krav på ungdomarna. Blir man hastigt sjuk eller får andra förhinder förväntas man själv försöka hitta en ersättare. De som utför uppdragen behöver alltså själva ta ett personalansvar när de är sjuka som en chef vanligtvis tar. Kraven på de högre Yepstr-nivåerna inkluderar bland annat att du efter utfört uppdrag tackar uppdragsköparen i chatten. [17]
Tidigare ställde Yepstr även krav på att du ska erbjuda dig att hjälpa till med uppgifter som inte innefattas i själva jobbet, att alltid svara på meddelanden från uppdragsköpare inom 4 timmar samt från nivå 6 att “du gör allt för beställaren oavsett om du upplever att denne har fel i en viss situation”. Efter att GigWatch uppmärksammat dessa krav har de tagits bort från företagets hemsida.
Även om Yepstr går med miljonförluster har företaget sedan starten tagit emot över 30 miljoner kronor i investeringar från bland annat riskkapitalägare på investmentbolaget Blackrock, Spotify, bemanningsföretaget Academic Work och Stenakoncernen. [18] [19] [20]
Yepstr har varit i blåsväder även innan Arbetsmiljöverkets dom. Under hösten 2018 riktades kritik mot arbetsvillkoren från kampanjen Nopestr, som uppmanade till massnedröstning av appen via Appstore och Google Play. Bland annat ställde kampanjen krav på att betygssättningsfunktionen och systemet med levels skulle tas bort, samt att företaget skulle sluta ta 10 % av ungdomarnas lön. [21]
I december 2020 hade Yepstr följande företag med på sin maillista för kunder:
Kvarterskliniken
Meds.se
Remisshjälpen
Thorengruppen
Work2work
Washaway
SF Studios
Ungdomsbarometern
Flixbus
Bokadirekt.se
Hansen group
Kaffeluckan
Brand Mrkt
Aroma Marketing
Dualia
Bullerbymålarna
Locker Room Talk
Dice Agency
Täby Park
FHR
Invector
Groadvokat
LHcosmetics
Unbakery
Nyttadesign
Coachhuset
Lakritsfestivalen
Pick up Storage
Sunavia
Spasupply
Unbakery
Slutet är nära
Omnihealth
Fotboll24
The yoga house
Skandinaviska småhus
Deisys
LEAP – consulting psychology
Eventomatic
[Artikeln är senast uppdaterad 17-02-2022]