Tidyapp är en appbaserad plattform grundad 2015, som beskriver sin tjänst som förmedling av “hemstädning on demand“. [1] I dag erbjuder Tidyapp sin tjänst i Stockholm, Göteborg och Malmö. [2]
I likhet med appar som Uber påpekar Tidyapp att de själva som företag inte erbjuder några städtjänster, utan endast agerar som en digital förmedlare mellan kunder och utförare. [3] Genom appen matchas “fristående städpartners“ (i form av underleverantörer eller egenanställda gigarbetare) med kunder baserat på kundens specifika önskemål.
Även om själva avtalet sker mellan kunden och städaren så hanterar Tidyapp en mängd olika andra funktioner, såsom bakgrundskontroll av städarna, fakturering och försäkringar. För kundernas del står Tidyapp för allt skatterelaterat, medan städarna som arbetar genom appen själva är ansvariga för att skatta rätt. [5] och hänvisas till egenanställningsbolaget Cool Company, som sköter skatterelaterade frågor mot en avgift. [4]
Tidyapp har också en betygsättningsfunktion, där kunderna efter utfört uppdrag får möjlighet att ge ett betyg på städaren, vilket blir synligt för de andra användarna i appen. Bolagets vd Mikael Mortensen menar att verksamheten “på så vis är […] självsanerande. Den som får dåliga omdömen vill ingen annan anlita”. [6]
Tidyapp menar att deras långsiktiga mål är att bli en övergripande plattform för hushållstjänster, och siktar på att utöka sin verksamhet till tjänster som fönsterputsning, barnpassning och tvätt. 2017 tog bolaget in 3 miljoner kronor i investeringar. [7]