Appen Workish är det senaste tillskottet i den rad av gigföretag vars affärsidé bygger på att via en app erbjuda billig arbetskraft för mindre uppdrag. Precis som hos andra företag i samma bransch, såsom Tiptapp och Taskrunner, handlar det om allt från byggjobb, frakt och städning till trädgårdsskötsel och IT-tjänster. Workish marknadsförs med orden “du bestämmer själv hur mycket du vill betala“, och de som arbetar för appen (vilka företaget inte räknar som anställda utan som egenföretagare) betalar 12 % av ersättningen för varje uppdrag i förmedlingsavgift till Workish själva.
Något som skiljer Workish från många andra gigappar är deras genomslag i sociala medier. I styrelsen för företaget sitter artisten Linda Pira, som med sitt Instagramkonto med 100 000 följare också gjort reklam för appen. Flera andra artister följde i hennes spår, bland annat Aki, Dani M, Stor och Cherrie.
Nästan omedelbart efter lanseringen möttes appen av omfattande kritik på nätet, något som Breakit var först med att rapportera om under onsdagsmorgonen. Några av de frågor som tagits upp är hur Workish och liknande appar bidrar till lönedumpning, samtidigt som företagets modell där de som jobbar för appen klassificeras som egenföretagare (och därmed behöver skatta på egen hand) riskerar att leda till skattesmällar för ovetande gigjobbare. Också artisterna som marknadsfört appen har mött kritik för att använda sina plattformar i syfte att slussa in människor i en osäker bransch där de riskerar låga löner, dåliga villkor och en osäker arbetsmiljö.
Workish har också kritiserats för funktionen som låter användare betygsätta dem som arbetar för appen med mellan en och fem stjärnor, något som Workish menar ska underlätta valet för de som anlitar människor via appen. Undersökningar som gjorts i USA visar dock hur den form av betygsättning som Workish använder sig av riskerar förstärka rasism och diskriminering, då det bland annat visat sig att icke-vita personer som jobbar för Taskrabbit (en motsvarighet svenska Taskrunner) genomgående fick lägre betyg. På Twitter och andra sociala medier uppmanas nu användare till att visa vad de tycker, genom att ge Workish ett dåligt betyg i Google Store och Appstore.
När denna artikel skrivs har över 350 recensioner inkommit på App Store och Google Store sedan lanseringen föregående kväll, och appens betyg har sjunkit till 1,2 stjärnor.