25 februari 2021 blev Foodora det första gigföretaget i Sverige att teckna kollektivavtal med fackförbundet Transport. För buden innebar avtalet bland annat rätt till avtalspension, semesterersättning och årliga löneökningar. Transports ordförande Tommy Wreeth kallade avtalet “banbrytande”, och menade att det var ett bevis på att den svenska modellen fungerade för att reglera gigekonomin. Även arbetsmarknadsminister Eva Nordmark hyllade avtalet som “ett stort steg för att göra kollektivavtal till norm för appföretagen”.
Men kort efter att avtalet tecknades kunde Gigwatch avslöja att långt ifrån hela arbetsstyrkan täcktes av avtalet. Hundratals bud var i stället anställda via det formellt separata bolaget Hungry Delivery. Vi varnade i samband med detta för att det inte fanns några egentliga hinder för Foodora att föra över mer och mer av verksamheten till bud som saknar kollektivavtal.
Ett år efter avtalet verkar våra farhågor ha besannats. I dag är det runt hälften av de som arbetar för företaget som saknar kollektivavtal, vilket är en betydligt större andel än när avtalet tecknades. Främst rör det sig om de 2 000 bilbud som arbetar för företaget, som är anställda genom bolaget DH Logistics (tidigare Hungry Delivery). Men avtal saknas även för lagerpersonalen i de så kallade dark stores som företaget etablerat i flera svenska städer, under konceptet Foodora Markets. Dessa är anställda genom ytterligare ett bolag med namnet Delivery Hero DMart. Båda bolagen delar såväl vd och styrelse som adress med Foodora.
Etableringen av Foodora Markets har varit avgörande för ökningen av icke avtalsansluten personal. Bud som Gigwatch varit i kontakt med menar att satsningen på dark stores har lett till tyngre leveranser och längre körningar. Detta har gjort att företaget i allt högre grad styrt om fokus från leverans med cykel och moped till leverans med bil. Företagens uttalanden om att bli “Sveriges Amazon” visar också att detta är en del av verksamheten som företaget planerar att satsa ännu mer på i framtiden. Därmed är det också sannolikt att mängden anställda via sidobolagen fortsätter öka.
Många av de bud och lagerarbetare som är anställda genom sidobolagen arbetar under sämre villkor än de direktanställda buden gjorde innan kollektivavtalet. Bilbuden har till exempel en timlön på noll kronor, och måste dessutom lägga stora utgifter på bensin och underhåll. Samtidigt arbetar de genom exakt samma app som sina kollegor, och använder samma rosa kläder och väskor. För den som gör en beställning i appen är det omöjligt att veta ifall de som hanterar och levererar maten omfattas av avtalet eller inte.
Foodora har under det senaste året kraftigt expanderat den del av arbetsstyrkan som inte omfattas av avtalet. De har gjort det medvetet, för att kunna åtnjuta den goda PR som kommer med kollektivavtalet utan att förlora konkurrenskraften gentemot företag som Bolt, som under det senaste året halverat budens löner. Samtidigt har de gått på offensiven mot fackligt aktiva arbetare, och sökt med ljus och lykta efter anledningar att avsluta kontrakten för de som varit drivande i kampen för avtalet (vilket diskuteras bland annat i det här poddavsnittet med nätverket RIOT). Kollektivavtal eller ej så fortsätter gigekonomin att vara en kapplöpning mot botten.