Det nystartade initiativet Taxiunionen har beskrivit sig som en ideell fristående förening av åkare för åkare. Vi intervjuade föreningens vice ordförande John van Dinther om vad Taxiunionens mål är, hur de vill nå dit och vad som skiljer dem från en fackförening eller en arbetsgivarorganisation.
Vad är Taxiunionen?
Initiativet kom från en taxichaufför, som har varit 20 år i branschen. Han hade startat en Facebookgrupp, där appföretagens taxichaufförer diskuterade allt möjligt. För ett drygt år sedan bestämde han sig för att han ville gå vidare och starta en förening som kan jobba för bättre villkor och för att ändra saker i taxibranschen. Både app-förare och vanliga taxiförare kan vara med i föreningen. Jag anmälde mitt intresse, trots att jag bara hade kört taxi i ett år. Sedan dess har vi träffats varannan vecka, hemma hos mig. Vi bildade Taxiunionen. Genom den vill vi jobba för människors välmående, för rättvisa och för sådant som vi tycker försummas.
Vilka är de viktigaste sakerna som Taxiunionen driver?
Vi vill påverka och förbättra vår situation. Vi vill få gehör för vår situation. Vi vill kunna ha ett konstruktivt samtal med appföretagen och vara med i beslutsfattning.
Hur ska ni göra detta?
Vi har sagt att vi skulle behöva bli 500-600 medlemmar, innan vår röst blir hörd. Därför brukar jag ofta stanna bilen och prata med andra app-förare. Vi jobbar aktivt med rekrytering. Jag försöker att locka dem att ansluta sig till oss. Vi har gått ut i media för att sprida vårt budskap.
Ni samlar både åkare och förare. Är det då en arbetsgivarorganisation, en fackförening eller något annat?
Vi är absolut ingen fackförening, det har vi aldrig påstått. Vi vill vara en samlad röst, ett uttryck från en verklighet som många inte får höra om. De flesta appförare har ett eget företag eller kör för ett mindre åkeri. Om individer försöker säga något, då är det ingen som lyssnar, men när vi samlar våra röster kan vi göra skillnad. Vi representerar nu över 300 förare.
Är det en falsk motsättning mellan förare och små åkerier, att jag vill dela upp det i vem-är-anställd och vem-är-chef?
Bland oss medlemmar finns det knappt någon anställd. Nästan alla jobbar på provision.
Hur ser förhållandet ut mellan app-taxi-företagen och de stora etablerade företagen som Taxi Stockholm och Taxi Kurir?
Det är två olika världar, för de flesta av dem [de etablerade företagen] har kollektivavtal, fasta körningar, företagsavtal och fasta inkomster. Medan en appförare sätter sig i bilen och undrar: kommer jag få några körningar idag, kommer det att löna sig? Vi i Taxiunionen har jämfört vad man tjänar på de etablerade taxibolagen och på Uber och Bolt. Om man räknar med bränslekostnader, försäkringar, avbetalning på bilen, mobilabonnemang och annat, så är det inte alltid som det lönar sig att köra app-taxi. Vissa körningar, såsom UberX och Bolt Economy är så kraftigt rabatterade att föraren går back på dem, men i appen kan vi inte se vilka körningar som är lönsamma och vilka som inte är det.
Jag tänkte på två saker som vi inom Gigwatch pratar mycket om. Det ena är att det verkar som att många gigföretag har högre löner i början, men att de sänker dem efter ett tag. Man överrekryterar och sedan sänker man.
Vår ordförande var med när Uber startade upp i Sverige. Då hade de otroliga priser! På den tiden fick förarna bra betalt för körningarna. De kunde tjäna in en hel dagskassa på ett par timmar. Då var det många lyxiga bilar, och de prissattes högre. Sedan dess har det bara sjunkit.
En annan sak som vi pratar mycket om i Gigwatch är algoritmisk management, det vill säga när man är beroende av en app för att jobba, men uppdragsgivaren styr gränssnittet och dikterar villkoren ensidigt. Det blir svårt att förstå hur ersättningen räknas ut.
Om man dubbelkollar avstånden som anges av Bolt mot appen Ways, så märker man att de ofta lurar en genom att skriva att körningarna är kortare än de är i verkligheten. Då tror kunden att jag kommer på kortare tid. Då finns det risk att de avbokar. Därför har jag slutat köra för Bolt.
På senaste tiden har drivmedelspriserna skjutit i höjden. Detta innebär ofta stora problem för gigarbetare i taxibranschen, som själva måste stå för bränslekostnaderna. Hur påverkar de höjda priserna app-taxichaufförerna? Är det ens lönsamt att köra för Uber och Bolt i dagsläget?
Uber höjde sitt pris 6,5 % på vissa körningar medan de gick ner 20-30 % under pandemin… Dieselpriser har gått upp från 14,6 kronor per liter senaste 7-8 månaderna till dagens 25,36 kronor (var ett tag över 29 kronor). You do the math – vi förlorar pengar varje månad om vi ska försöka få ut en dräglig lön.