Nyheter från Sverige
I mitten av februari meddelade Bolt att företaget höjer serviceavgiften, det vill säga den del av ersättningen som plattformen stoppar i egen ficka. Höjningen från 20 % till 23 % innebär att Bolt nu tar nästan lika stor andel per körning som Ubers 25 %. En sänkning av serviceavgiften på gigbolagen har varit en av de frågor som Taxiunionen drivit under vinterns protester mot Uber och Bolt. Organisationen krävde i samband med protesterna en sänkning till 15 %.
Fackförbundet Handels meddelade i veckan att man vill förhandla om användandet av algoritmer på arbetsplatsen. Så kallad algoritmisk arbetsledning är vanlig i gigekonomin, men även på lager där bland annat röstbaserade system används för att styra arbetet genom hörlurar. Handels beskriver situationen på dåligt fungerande lager som att arbetare “blir styrda genom mer och mer påträngande datastyrning som lämnar lite utrymme kvar för mänskligt agerande och tänkande”.
Nyhetssvep från utlandet
I Nigeria har förare för Uber och Bolt fått godkännande att starta en fackförening från landets arbetsmarknadsdepartement. Det innebär att förarna får möjlighet att förhandla och samtala med sina arbetsgivare. Den nigerianska regeringen beskriver nyheten som banbrytande för arbetare i den informella sektorn, som sysselsätter runt 80 % av landets arbetare.
I Storbritannien arrangerades i veckan ett stormöte kring facklig organisering. Deltog gjorde bland andra Labourpartiets tidigare ledare Jeremy Corbyn och den fackliga aktivisten Chris Smalls, känd för sitt arbete med att organisera lagerarbetare på Amazon i USA. Även våra vänner från apptaxifacket ADCU deltog på mötet, representerade av James Farrar. Här kan du läsa om när ADCU besökte Sverige i slutet på förra året för att diskutera strategi med Taxiunionen.
Debatt, analys & kommentarer
På sidan Social Europe skriver forskaren Aude Cefaliello om den falska debatten kring EU-direktivet om plattformsarbete. Motståndare till direktivet har anklagat det för att hota de genuint egenanställda – konsulter och så vidare – och tvinga dem att mot sin vilja bli anställda. Men enligt Cefaliello är det fel att utmåla situationen på det här sättet. Snarare utgör det ett juridiskt verktyg som skjuter över bevisbördan på företagen och förhindrar falska egenanställningar.
Anders Teglunds bok Cykelbudet har utsetts till årets bok i Halland. Cykelbudet är en dagboksskildring av vardagen inom gigekonomin, skriven under det år Anders själv jobbade som matbud för Foodora i Göteborg. Under våren kommer Anders göra flera författarbesök på olika bibliotek i Halland. Lyssna på vårt poddavsnitt med Anders Teglund här.
I Altinget skriver Wolt Sveriges vd och vice vd en debattartikel till försvar för gigekonomin. I artikeln skriver de att ”försöka integrera plattformsekonomin rakt av i den befintliga svenska modellen” skulle hota företaget. De vänder sig därmed mot de gigvänliga partiernas påståenden om att gigekonomin är kompatibel med svenska modellen – en debatt ni kan läsa mer om i vår tidigare nyhetsbevakning från februari.