Gignytt, september 2024

Vi blev måttligt överraskade över nyheten om att företaget Kavall nu ansöker om konkurs. Företaget utlovade leverans på 10 minuter – men glömde bort att leverera vinst.

Förra året köptes det krisande bolaget upp av Mathem. Ny vd blev tech-kläggiga Erel Sherman, med en bakgrund på Spotify och Google (ni hör ju hur bra koll han har på matbud).

Han lyckades dock inte rädda Kavall, som i början av augusti gick i konken. Något Gigwatch förutspådde redan 2022.

Leveranser på 10 minuter för 19 kronor går inte att kombinera med en skälig timlön och goda arbetsvillkor.

Desto bättre går det för Matbudens organisation, som inte är ett gigbolag utan Danmarks första fackklubb för plattformsarbetare.

I en debattartikel på den danska vänsterplattformen Solidaritet skriver Rasmus Hjorth att matbuden inför avtalsrörelsen 2025 hoppas på att omfamnas av den bredare fackföreningsrörelsen i landet.

Extra glada blir vi förstås över att han citerar Gigwatchs egen rapport Apparna och arbetet.

I den banbrytande rapporten “Apparna och arbetet” från 2022 undersöker Gigwatch det osynliga värdeskapandet. De beskriver gigifiering som ett slags arbetsmarknadstrender där branscher påverkas av osäkra anställningsförhållanden.

Trots visst motstånd fortsätter gigekonomin att frodas – och arbetarna jobbar alltjämt med undermåliga villkor. I Stockholm gick nyligen förare för Uber och Bolt ut i ännu en endagsstrejk mot arbetsgivarna.

Nasar Khan, tillförordnad ordförande i Taxiunionen, berättar för tidningen Arbetaren att det handlar om låga löner, som påverkas av att gigbolagen kontrollerar ersättningsnivåerna i syfte att hålla dem nere.

– Folk överlever inte. Genom att vi är anslutna med egna företag går vi under radarn.

Och den som hade hoppats på att den ekonomiska krisen åtminstone skulle innebära en undergång för fler gigbolag än Kavall måste tyvärr tänka om.

Nyligen kunde nämligen Financial Times rapportera att gigbolagen går fortsatt starkt, åtminstone på andra sidan Atlanten.

Särskilt bra går det för Uber, något tidningen förklarar med att de erbjuder flera olika tjänster. Mellan taxiresorna kan chaufförerna frakta mat eller paket. En dröm för ägarna – men kanske inte för arbetarna.